Op 1 november staat Lot van Hooijdonk op het hoofdpodium. Samen met Alex Aiken en Jacques Wallage gaan zij dieper in op het onderwerp: publiek vertrouwen. Lot van Hooijdonk is in 2017 door het vakblad Binnenlands Bestuur voor de tweede keer op rij verkozen tot beste jonge bestuurder van Nederland. In 2018 werd ze opnieuw wethouder in het nieuwe Utrechts college, als wethouder Energie, Mobiliteit, Groen en Dierenwelzijn. In dit interview geeft zij alvast een voorproefje.

Waar ga je het tijdens de Galjaarddag over hebben?
“Wat mij als wethouder in de gemeente Utrecht bezighoudt, is hoe we de stille meerderheid in de stad een stem kunnen geven. Een stem die we nodig hebben om de goede beslissingen te nemen in onze democratie. Dat lukt nu niet altijd goed en je ziet dat de politiek zich soms laat leiden door ‘het nieuws’, nieuws dat per definitie over de uitzondering gaat. Dat moet beter.”

Communicatie met burgers is gecompliceerd. Hoe zorg je er in deze tijd voor dat er een dialoog plaatsvindt met de burgers? In een tijd waarin burgers en overheid voortdurend wisselen van rol, dan weer zender en dan weer ontvanger zijn van de boodschap?
“Je moet voortdurend blijven kijken naar manieren en momenten om de Utrechters te betrekken bij (met name) grote thema’s die richtinggevend zijn voor de toekomst van de stad. Daar experimenteren we in Utrecht mee, zowel in vorm als in keuze van onderwerp. Bestuurders moeten vooral ook nieuwsgierig blijven, niet arrogant zijn en blijven luisteren.”

Welke rol spelen de sociale media in de communicatie met burgers en hoe zorg je ervoor dat sociale media onderdeel van je communicatie wordt en niet leidend?
“Sociale media worden door een deel van de mensen (actief) gebruikt. En via de digitale kanalen weten zij hun weg naar ons goed te vinden. Ons sociale mediateam monitort de signalen – en reageert erop als dat nodig is. We gebruiken sociale media ook actief, maar wel als EEN en niet als HET communicatie-instrument. De politiek kan heel zenuwachtig worden van sociale media, iets waar de pers ook graag op inspeelt. Wat ik veel interessanter vind (en een grote uitdaging), is om ook de mensen die sociale media niet actief gebruiken bij Utrecht te betrekken. Die vraag blijf ik steeds stellen aan de organisatie”, aldus Lot van Hooijdonk.

Wil jij meer horen over de inzichten van Lot van Hooijdonk, meld je dan aan voor het nationale praktijkcongres voor publieke communicatie op galjaarddag.nl. Lot is op 1 november een van de sprekers op het hoofdpodium.