Louwra Weisfelt (manager Marketing, Communicatie & Innovatie) was blij toen haar organisatie, GGZ Friesland, vorig jaar werd genomineerd voor de Galjaardprijs. ‘Niemand is zijn stoornis’ is een campagne die zich richt op het wegnemen van vooroordelen over mensen met psychische problematiek. Door de grote concurrentie had Weisfelt nooit verwacht dat hun campagne de Galjaardprijs 2015 zou winnen.

Wat heeft de Galjaardprijs u en uw organisatie opgeleverd?
“Persoonlijk ontzettend veel eer, een kroon op je werk”, aldus Louwra. “Je stopt zoveel tijd in een campagne en op het moment dat je daarvoor een prijs wint voelt dat zo goed!” Als manager heeft Weisfelt besloten geen communicatiebureaus meer in te schakelen voor campagnes. Ze vindt het belangrijk om te laten zien dat je als communicatiemedewerker zelf genoeg in huis hebt om een prachtige campagne neer te zetten. “Door zelf een team samen te stellen met verschillende kwaliteiten is dit zeker mogelijk. Als GGZ-instelling hebben wij zoveel positieve reacties gekregen na het winnen van de Galjaardprijs. Daarnaast hebben wij subsidies ontvangen voor het vervolg van de campagne, wat zeker belangrijk is om onze boodschap te kunnen blijven uitdragen!”

Hoe zijn jullie als GGZ-instelling uiteindelijk op het eindresultaat gekomen? En welke moeilijkheden zijn jullie tegengekomen?
“Co-creatie, daar gaat het om”, zegt Weisfelt. “Je zet door samen te werken de beste campagne neer. De campagne bestaat uit verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld het anti-stigma filmpje en de krant Breinpower. Alle puzzelstukjes vielen in elkaar. Moeilijkheden kom je natuurlijk altijd tegen bij het opzetten van een campagne. Als GGZ-instelling strijden we tegen stigmatisering in de psychiatrie. Hiervoor willen we taboes doorbreken en streven we naar openheid. Toch blijkt het probleem van stigma’s zo hardnekkig, dat het niet eenvoudig is om mensen te vinden die hun verhaal willen delen. Voor onze Publieksacademies is het altijd weer een ware zoektocht naar deze mensen. Terwijl ervaringsverhalen dé kracht zijn van onze campagne.”

Telt deze groep mensen nu meer mee in de maatschappij binnen jullie regio? Hoe is dit zichtbaar?
“Voor de start van de campagne is er een nul-meting gedaan door een onderzoeksbureau. Er is pas geleden opnieuw onderzoek gedaan naar de werking van de campagne. Het is een kwestie van een lange adem. Een van de uitkomsten van het onderzoek is dat wanneer er meer wordt gesproken over jouw stoornis, dit zeker een positief effect heeft. Verder gaat het met kleine stapjes vooruit. Zo denken mensen nog steeds dat als er een kliniek in hun wijk staat, hun huis minder waard wordt. Dit is natuurlijk onzin! Daarom is het zo belangrijk om door te gaan met campagne voeren en mensen te laten zien dat psychische problematiek iedereen kan overkomen. De angst voor dat wat we niet kennen moet ophouden!”

Heeft u nog een droom/missie op dit gebied?
“Er komt een vervolgcampagne aan en er wordt een digitaal platform gemaakt met onder andere politie, scholen, etc. Op deze manier kan de campagne nog breder worden uitgedragen. We moeten zeker doorzetten nu er wordt bezuinigd op de zorg”, zegt Weisfelt.

Heeft u nog tips voor een goede overheidscampagne?
“Durf lef te hebben! Ga uit van jouw eigen kracht als organisatie. Hierbij is co-creatie onmisbaar. Ga met je doelgroep om tafel zodat je echt een campagne neerzet waar iedereen achter staat! Als je zelf vol passie en met overtuiging aan de slag gaat met een campagne, komt de boodschap écht over. En kun je mensen écht raken.”

Kom ook naar de Galjaarddag 2016. Meld je aan via Galjaarddag 2016.