Zuyderland live!


Organisatie
Zuyderland

Zuyderland live! geeft met live video kijkje achter de schermen bij ziekenhuis

Je kunt nu  je stem uitbrengen voor de Galjaard publieksprijs.

  1. Waarom verdient Zuyderland live! de Galjaardprijs?

“Altijd al eens een kijkje willen nemen achter de schermen van één van Nederlands grootste ziekenhuizen? Verschillende professionals nemen je live en online mee en laten je zien wat er dagelijks gebeurt. Loop rond op een groot laboratorium, kijk live mee met een galblaasoperatie en praat mee bij Zuyderland live! Daarmee is Zuyderland Live! de digitale brug die het ziekenhuis letterlijk live in contact brengt en verbindt met al onze belangstellenden. Zij stellen ons vragen en wij horen in welke onderwerpen zij interesse hebben. Onderdeel zijn van een live uitzending vergroot de kijkerservaring: het is een nieuwe vorm van patiëntvoorlichting. Geen statische reportage maar gewoon met een iPhone7.

Ook geeft  Zuyderland live! nieuwe inzichten, die we steeds vaker inzetten. Het zorgt ervoor dat we als communicatie- en zorgprofessionals ervaren hoe het is om de gebruikelijke kaders los te laten. En het  resulteert in brede interne sparring over de toekomst van online communicatie met onze patiënten/cliënten, hun omgeving en andere belangstellenden. Dat komt onze toekomstige communicatie ten goede. Met onze live uitzending hebben we bijna 65.000 mensen bereikt, 400 mensen hebben een vraag gesteld of reactie gegeven en de uitzending is 648 keer gedeeld op Facebook. Sprekende cijfers voor een activiteit met een dergelijke beperkte omvang en budget.”

 

  1. Wat gaf de meeste positieve energie?

“In de zorgwereld is voorspelbaarheid en controle vaak een randvoorwaarde voor communicatie. Beide waren prominent aanwezig in de communicatie voor we met Zuyderland live! begonnen. Dit vraagt een ‘open houding’ en durf van alle betrokkenen in verband met moeilijke, kritische vragen of technische issues die zich wellicht voordoen. Die extra risico’s hebben niet voor problemen gezorgd die we niet hebben kunnen tackelen. De bijhorende kansen hebben wel een uniek inzicht in onze wereld gegeven en een intieme gebruikerservaring. Onze professionele medewerkers en medisch specialisten kijken blijvend anders naar communicatieve mogelijkheden, daar maken we nu al gebruik van.“

 

  1. Heb je een tip voor communicatiecollega’s?

“Denken, durven, doen vanuit en met vakkennis. Gebruik maken van een transmediale aanpak en stappen durven maken van informeren naar communiceren, dialoog aangaan tot interactie. Zekere kaders los durven te laten, vertrouwen op intuïtie en creativiteit, alleen richting geven en daar waar nodig bijsturen. Het live streamen van video brengt uiteraard risico’s met zich mee. Kijkers kunnen reageren op wat we doen en technisch kan een stream mankementen vertonen. We zijn echter bereid om deze risico’s te nemen om zo ook onszelf te prikkelen om communicatief grenzen op te zoeken, te overschrijden en zoveel als mogelijk aansluiting te vinden bij manieren waarop onze cliënten vandaag media gebruiken.”

 

  1. Wat houdt de campagne precies in?

“De start voor Zuyderland live! is een transmediaal jaarverslag, een handzame folder met ‘Zapper’ voor augmented reality waarin de voorzitter van de Raad van Bestuur de kijker kort meeneemt naar 1 jaar Zuyderland ziekenhuis vanuit allerlei persoonlijke perspectieven. In Zuyderland Live! geven we belangstellenden een online inkijkje (inclusief de mogelijkheid om vragen te stellen) aan de hand van telkens een andere Zuyderland-professional. Voorzitter David Jongen laat zien wat er dagelijks gebeurt in één van Nederlands grootste laboratoria, maar iedereen kan ook live meekijken over de schouder van chirurgen bij een galblaasoperatie.“

Voor meer informatie check http://www.1limburg.nl/live-operatie-zuyderland-facebook-groot-succes