113 zelfmoordpreventie


Organisatie
O-bureau, namens 113 Zelfmoordpreventie

113 zelfmoordpreventie doorbreekt taboe met ‘de vraag van je leven’

Je kunt nu  je stem uitbrengen voor de Galjaard publieksprijs.

  1. Waarom verdient 113 de Galjaardprijs?

“Wij verdienen niet de Galjaardprijs, maar het bijzondere onderwerp verdient deze wél. Al was het maar als erkenning dat de Stichting 113 Zelfmoordpreventie het heeft aangedurfd om rond zo’n precair onderwerp een landelijke campagne te maken. Dat verdient alleen al alle lof. En natuurlijk ook de mensen die hebben meegewerkt aan deze campagne, zoals de ‘ervaringsdeskundigen’. Je kunt ook zeggen dat het doel erkenning verdient: we proberen met deze campagne letterlijk het verschil te maken tussen leven en dood. Om daar met ons vak ‘communicatie’ een bijdrage aan te kunnen leveren, dat is toch fantastisch?”

 

  1. Wat gaf de meeste positieve energie?

“De betrokkenheid van iedereen met wie we de campagne hebben ontwikkeld. Er komt zo’n energie vrij als je met elkaar het gevoel hebt echt verschil te maken! Er zijn ontzettend veel mensen betrokken geweest: van 113-medewerkers tot experts op dit gebied, van ervaringsdeskundigen tot hulpverleners. Je kunt je misschien voorstellen: dat levert enorm indrukwekkende verhalen op. In de 24 jaar dat wij als O-bureau bestaan, is dit met stip op één de campagne waar we het meest trots op zijn.”

 

  1. Heb je een tip voor communicatiecollega’s?

“Neem de tijd voor zorgvuldig onderzoek. We hebben heel veel gepraat met mensen om erachter te komen waar het in essentie om draait. Dan hoor je bijvoorbeeld iemand zeggen ‘Maar ik durf er gewoon niet naar te vragen!’ En dat is zo zonde als je bedenkt dat 99% van de mensen van wie de zelfmoordpoging niet is gelukt, later blij zijn dat ze nog leven. Als je je dát realiseert, dat mensen niet dood willen, maar zelfmoord op dat moment als de enige uitweg zien… Dan weet je dat het echt belangrijk is om het taboe op praten over zelfmoord te doorbreken. Maar hoe doe je dat? Om dat uit te vinden kun je het alleen maar toetsen bij de doelgroep, de ervaringsdeskundigen. Raken we de juiste snaar met ‘de vraag van je leven’?”

 

  1. Wat houdt de campagne precies in? 

“De ambitie is stevig. Elke dag plegen 5 mensen in ons land zelfmoord. Daarnaast belanden er ook nog eens dagelijks 40 mensen op de Spoedeisende Hulp na een zelfmoordpoging. Wij willen het aantal zelfmoorden in Nederland halveren. Dat is een stevige ambitie, dat lukt natuurlijk niet alleen met een campagne. Daar zijn heel veel partijen voor nodig. Maar de campagne kan wel goed helpen bij het doorbreken van het taboe. We willen mensen leren hoe je kunt praten over zelfmoord. Niet alleen het grote publiek, ook professionals. Het is voor iedereen moeilijk, hoe herken je signalen, hoe open je het gesprek, welke vraag kun je stellen? Want het is echt zo: met een vraag kan je echt levens redden. Jij ook!”

 

Voor meer informatie check  https://www.113.nl/stel-de-vraag-van-je-leven