Mag ik bij jou wonen?


Op een zaterdagmorgen staat Lisa (12) met haar koffertje op het Van Heekplein in Enschede. Haar moeder is verslaafd en vader zit in de gevangenis. Ze houdt een kartonnen bordje omhoog met de tekst: ‘Mag ik bij jou wonen‘? Mensen reageren geschokt, maar hartverwarmend. Oosterbreedte ontwikkelde voor jeugdzorgorganisatie Jarabee een mini-campagne op Facebook met als doel pleegouders te werven voor 50 pleegkinderen die op de wachtlijst staan. Budget voor de filmproductie en de campagne: 950 euro.

Als Oosterbreedte ondersteunen we Jarabee al een aantal jaren bij het werven en behouden van pleegouders. Bij de werving ligt het accent op het ‘aanjagen’ van de informatieavonden, waarin potentiële pleegouders worden voorgelicht over het pleegouderschap. De langdurige samenwerking stelt ons in staat de communicatie in de verschillende stappen – van latente interesse naar het uiteindelijke pleegouderschap – steeds verder fijn te slijpen, tegen steeds minder kosten.

De minicampagne ‘Mag ik bij jou wonen’ is een onderdeel van die wervingsstrategie. De gerichte aanpak bevordert de conversie en leidt direct tot 40 aanmeldingen voor een informatieavond. Ook in de maanden daarna zijn de informatieavonden volledig gevuld.