Het Jongerenstadslab


Organisatie
Gemeente Den Haag

Stemmen publieksprijs
Je kunt nu je stem uitbrengen voor de Galjaard-pubieksprijs.

opnamen video galjaard (2)2Jongeren vinden meepraten over beleid maar suf? In Den Haag denken ze daar heel anders over! Het Jongerenstadslab van de gemeente Den Haag is een bewezen succesvolle aanpak om jongeren (15-27 jaar) aan het woord te laten. Tijdens een interactieve bijeenkomst zijn zij aan zet, letterlijk zelfs. In een serious game van het Jongerenstadslab krijg je precies op tafel wat je wilt: de mening van de jongere!

Via Facebookadvertenties daagt de gemeente Den Haag Haagse jongeren uit om tijdens een live event, het Jongerensladslab, een serious game te spelen; een spel dat voor elk stadslab speciaal wordt gemaakt. In het spel kunnen zij hun stem laten horen over allerlei thema’s. Met de ideeën gaat de gemeente ook echt aan de slag en natuurlijk blijven de jongeren ook daarbij betrokken. Logeion sprak met de initiatiefnemers Lodewijk van Noort en Natascha Jansen.

 

Waarom verdienen jullie de Galjaardprijs?

De kloof tussen jongeren en de lokale overheid is met deze campagne gedicht. Binnen no-time werden de verwachting overtroffen; niet de gewenste 50 deelnemers, maar het dubbele aantal deed mee met het eerste Jongerenstadslab! Het jeugdbeleid van de gemeente is daadwerkelijk aangepast dankzij de jongeren. Sindsdien hebben we al vier Jongerenstadlabs georganiseerd en hebben we de aanpak en campagne ook succesvol kunnen benutten bij het betrekken van ouders in de Haagse OuderRaad.

Ook leuk; we hadden zeer beperkte voorbereidingstijd en middelen tot onze beschikking. Toch adviseerden we om niet snel te grijpen naar de standaard communicatiemiddelen, maar in te zetten op een advertentiecampagne op Facebook en een serious game. Natuurlijk is deze aanpak vooraf getoetst bij de Haagse Jongerenambassadeurs. Want: Kennis over de doelgroep haal je uit de doelgroep!

Wat leverde de meeste positieve energie op tijdens de campagne?

Jeugdbeleid betrok communicatie meteen.  Zodoende konden wij een omslag realiseren in het denken over de kracht en toegevoegde waarde ons vakgebied. Dat de aanpak zo snel succesvol bleek, was een extra kers op de taart!
Door de beperkte tijd hebben we volledig agile en intensief samengewerkt met de collega’s van Jeugdbeleid. Deze samenwerking gaf minstens net zo veel energie als het succesvolle resultaat.

P

Foto: Loes Schleedoorn

Heb je een tip voor communicatiecollega’s n.a.v. de ervaring met dit project?

Durf als communicatieadviseur van de (voor de hand liggende) systemen/middelen/werkwijzen af te stappen. Zoek aansluiting bij de doelgroep die je wilt bereiken en creëer mét hen de juiste aanpak en campagne. Iedereen in jouw organisatie is blij als je het organisatiebelang en dat van de doelgroep op elkaar weet aan te sluiten. Sociale media bieden naast een goed communicatiekanaal, ook een schat aan kennis over je doelgroep. Benut dat!