Gemeente ‘s-Hertogenbosch


Organisatie
Gemeente 's-Hertogenbosch

Website
https://www.s-hertogenbosch.nl/gladheid

Stemmen publieksprijs
Je kunt nu je stem uitbrengen voor de Galjaard-publieksprijs.

Interview Gladheidsbestrijding Den BoschOnze strooiploegen kregen wel eens klachten. ‘Waarom zien we jullie niet? Zijn jullie wel langs geweest?’ Een typisch geval van ‘onbekend maakt onbemind’. Met een infographic maakten we hun dienstverlening inzichtelijk. Vervolgens sloegen webcaremedewerkers en strooi-mannen de handen ineen. Via een WhatsApp-groep schakelden ze rechtstreeks. Een huisartsenpost en brandweerkazerne werden meteen geholpen. De aanpak is exemplarisch voor onze nieuwe communicatievisie. Inmiddels hebben we een professioneel webcareteam. De credits gaan naar onze pioniers die de weg naar vernieuwing ‘ijsvrij’ hebben gemaakt!

De Bossche gladheidsbestrijders groeiden het afgelopen jaar uit tot de onbetwiste helden van de gemeente op sociale media. Dit hebben we bereikt door intensief samen te werken, ook ’s nachts en in de weekenden. De casus is het ultieme voorbeeld van onze nieuwe communicatie-aanpak en heeft de praktische meerwaarde van sociale media voor vele collega’s voelbaar en begrijpelijk gemaakt. Logeion praat met Bas Sturkenboom (hoofd afdeling Communicatie), Frank Proveniers (coördinator Gladheidsbestrijding).

Waarom verdienen jullie de Galjaardprijs?
Vermoedelijk wisten maar weinig inwoners precies hoe vaak onze strooimannen uitrukken. Als ze op pad gaan, is dat meestal ’s nachts als iedereen slaapt. Ze kregen hierdoor zelden complimenten. Toen hebben we bij communicatie gezegd: we gaan meedoen! Met andere woorden: bel ons maar wakker als jullie de weg op gaan.
Zo gezegd, zo gedaan. Als de mannen nu uitrukken, plaatsen we een bericht en vangen de meldingen op. Die delen we dan weer met de strooicoördinator. Dat doen we in een WhatsApp-groep. Al op de eerste dag van deze aanpak maakten we een huisartsenpost en de brandweerkazerne in Rosmalen ijsvrij na een melding op sociale media. Toen is het sentiment echt gaan kantelen. Inmiddels zijn onze strooimannen de helden van de organisatie. De communicatieaanpak rond gladheid is exemplarisch geworden voor onze nieuwe kijk op sociale media. Ook bestuur en directie zijn enthousiast, met als gevolg dat de organisatie is gaan investeren in o.a. een professioneel webcareteam.

Wat leverde de meeste positieve energie op tijdens de campagne?
Ons eerste bericht was een infographic. Daarin stond precies hoeveel kilo zout we hebben, hoeveel kilometers route we aanpakken en hoe snel dat werk gedaan moet zijn. Dat zorgde niet alleen voor meer begrip, ook andere gemeenten toonden belangstelling voor onze aanpak. Tot in Essen (Duitsland) aan toe hebben we complimenten gekregen. We hebben ook meegemaakt dat mensen zwaaiend voor het raam stonden als de mannen langskwamen, omdat we onze volgers op Facebook daartoe hadden aangespoord. Door het plezier in de samenwerking bedenken we steeds vaker samen hoe we het werk van de strooimannen nog dichter bij de mensen kunnen brengen. Onze inhaker met een knipoog naar Star Wars is daar een leuk voorbeeld van. Dit is tot op de dag van vandaag een van de populairste bericht van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

Heb je een tip voor communicatiecollega’s n.a.v. de ervaring met dit project?
Stel je flexibel op en doe mee! Soms moet je even buiten de kaders werken om iets te forceren in je organisatie. De strooimannencasus heeft ons een hoop gebracht. Sociale media staan nu echt op de kaart in onze organisatie en iedereen begrijpt nu ook beter de praktische meerwaarde ervan. Bij communicatie hopen we dan ook van harte dat onze strooimannen de Galjaardprijs gaan winnen. Dat zou de ultieme kroon op hun werk zijn.