Almere zoekt Pleegouders – Winnaar Galjaard publieksprijs 2016


Organisatie
Vitree

Website
https://twitter.com/pleegouders036
http://www.vitree.nl/blog

Stemmen publieksprijs
Je kunt nu je stem uitbrengen voor de Galjaard-publieksprijs.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA‘Almere zoekt pleegouders’ raakt mensen
Door de cross mediale aanpak, ‘het groots en klein’ en het aanhaken bij wat er al is in de stad werd onze pleegouder wervingscampagne in Almere binnen twee maanden al ‘The talk of the town’. Bestaande Almeerse pleegouders worden ingezet als rolmodel en ervaringsdeskundige ambassadeurs. Om hun positie te versterken is tegelijk het Pleegouder Café opgezet. Met de focus op kracht en inspiratie zoeken we voor Almeerse kinderen samen een veilig thuis. Logeion spreekt met Sylvia Huisman (Vitree) en Marga Tieken (gemeente Almere).

Waarom verdienen jullie de Galjaardprijs?
“Onze wervingscampagne voor pleegouders is een krachtige co-creatie van de gemeente Almere en Vitree. De slogan van Vitree is: ‘Wij denken in mogelijkheden’. Deze campagne bewijst dat we dat niet alleen denken, maar ook doen!

We hebben in zeer korte tijd met een klein budget alle mogelijke middelen ingezet om onze boodschap ”Almere zoekt pleegouders” in de markt te zetten. De campagne had al snel echt resultaat. Er is iets op gang gekomen in de samenleving, mensen zijn geraakt. Onze opdracht is binnen één jaar 15 nieuwe pleegouders vinden en voorbereiden op het pleegouderschap. Binnen een half jaar staat de teller al op 14 nieuwe pleeggezinnen, zitten er nog zo’n tien in de pijplijn, en gaat de tweede grote billboard campagne 19 april van start.

Wat leverde de meeste positieve energie op tijdens de campagne?
De hele campagne levert op verschillende niveaus positieve energie op. Zowel de gemeente Almere als Vitree geloven echt in het belang van deze campagne. Het uitgangspunt verbindt alle lagen van de samenleving: van de burgemeester en wethouder tot aan de sportclubs, kerken, scholen en de boerenmarkt aan toe.
Rond het thema pleegzorg is een ‘samen gevoel’ onstaan. Daardoor zijn mensen op allerlei plekken en posities bereid een steentje bij te dragen. Bijvoorbeeld door free publicity, of het beschikbaar stellen van ruimte en een podium bij allerlei initiatieven en gelegenheden in de stad. Alle ingezette middelen blijken te werken en elkaar te versterken, met als gevolg dat we op informatiebijeenkomsten opkomstpercentages van 125% halen en al binnen een half jaar ons doel zo goed als bereikt hebben. In plaats van de gebruikelijke ‘no-show’ kwamen er meer mensen dan zich hadden opgegeven.

Heb je een tip voor communicatiecollega’s n.a.v. de ervaring met dit project?

Laat een professional met inhoudelijke kennis over het onderwerp van je campagne of project de aanjager of projectleider zijn. Zet creatieve mensen bij elkaar en maak gebruik van ieders netwerk. ‘Aansluiten’ en ‘netwerken’ zijn de sleutelwoorden voor succes.

Het succes van onze campagne is dat niemand ”Ja maar” zegt. Ieder initiatief of idee begint juist met ’Ja en…” Dat levert plezier en creativiteit op, dat straal je samen uit en heeft een positieve uitwerking op de doelgroep die je wilt bereiken. Branding en reclame uitingen moeten uiteraard sterk en krachtig zijn. Dit kun je extra versterken door persoonlijk, betrokken en aandachtig je boodschap kracht bij te zetten. Zeker als het gaat om een onderwerp dat je niet kunt ‘verkopen’ maar waarmee je mensen wilt raken en in beweging wilt brengen.

Wat houdt Almere zoekt pleegouders in?
Dit is een cross mediale wervingscampagne met als doel minstens 15 nieuwe pleeggezinnen werven in Almere. Zo zorgen we er samen voor dat kinderen die tijdelijk uit huis worden geplaatst, dichtbij familie, vrienden en op hun eigen school en clubjes kunnen blijven. Om de positie van pleegouders te versterken, hebben we tegelijk het Pleegouder Café opgericht. Zo worden ook nieuwe pleegouders direct onderdeel van een sterk en inspirerend netwerk in onze stad.”