De ‘Doe- en beleefdag’ van Maastricht Universitair Medisch Centrum, ‘Het gesprek en verhaal van de stad’ van Gemeente Rotterdam, ‘Elfwegentocht’ van Stichting FossylFrij Fryslân, ‘Mag ik bij jou wonen?’ van Oosterbreedte en ‘Ik teken voor 80!’ van 1Twente, TC Tubantia en Gemeente Enschede zijn de vijf finalisten voor de Galjaardprijs 2018. Bij de beoordeling stonden drie criteria centraal: inspirerend voor vakgenoten, innovatieve aanpak en impactvol resultaat. De winnaar van de prijs voor het beste communicatie-initiatief in de publieke sector wordt bekendgemaakt op 1 november tijdens de Galjaarddag 2018 in Bussum.

 

‘Zenden is voorbij’
De jury koos deze vijf finalisten uit 24 nominaties van regionale voorselectiecommissies. In totaal zijn er 55 projecten ingediend voor de prijs. Juryvoorzitter Guido Rijnja (communicatieadviseur bij de Rijksvoorlichtingsdienst en het ministerie van Algemene Zaken) is opgetogen over de inzendingen. “Wat spannend, wat een lef dit jaar. Uiteindelijk heb ik met de jury de vijf finalisten gekozen, maar het hele pakket biedt een mooie kijk op hoe mensen zich met hart en ziel inzetten voor de publieke zaak!” Dit jaar jureerde Rijnja opnieuw met Reint Jan Renes (lector aan de Hogeschool Utrecht) en Vera de Witte (directeur centrale beleidsstaf bij het Centraal Bureau voor de Statistiek), aangevuld met Stef Petit (manager communicatie & marketing bij het Zuyderland ziekenhuis), de winnaar van de Galjaardprijs 2017. Is er een terugkerend thema op te maken uit de inzendingen van dit jaar? “Nou en of: het zenden is echt voorbij. We zien in zoveel inzendingen dat juist de échte betrokkenheid van mensen ertoe doet”, vertelt Rijnja.

Vernieuwende Galjaarddag
Op 1 november wordt de winnaar van de Galjaardprijs bekendgemaakt tijdens de Galjaarddag 2018,  hét nationale praktijkcongres voor publieke communicatie. Dit jaar met een vernieuwde opzet, waarin de praktijk centraal staat. We bieden het podium aan de koplopers in de publieke communicatie, een internationale top en boegbeelden uit ons vak.

Wat kunnen we leren van de Brexit, waar complexiteit en chaos hand in hand gaan? Welke invloed heeft communicatie op het bouwen aan vertrouwen? Wat kunnen we hiervan leren bij lokale communicatievraagstukken? Alex Aiken, directeur van de communicatieafdeling van de Britse regering, vertelt ons over zijn ervaringen, de gekozen strategieën en communicatieaanpak. Daarnaast gaan we in gesprek met Jacques Wallage en Lot van Hooijdonk over het winnen van vertrouwen, het bewaken van de communicatie en het verschil maken. Want hoe pak je dit het beste aan?

De vijf finalisten verzorgen tijdens deze dag een inspiratiesessie waarin zij vertellen over hun aanpak en strategie. Wat maakt hun aanpak zo vernieuwend en succesvol? Daarnaast kunnen de deelnemers ook nog een workshop volgen van een van onze partners. Kortom, een Galjaarddag waar je leert van en door de praktijk. Dit wil je niet missen! De kaartverkoop is vandaag gestart. Kom je gezellig met je collega’s? Vanaf vier personen geldt er een groepskorting van 10 procent. Meld je hier aan voor de Galjaarddag.nl.