Zullen we? Is het niet heel veel werk? Wat zou onze kans zijn? Is het echt innovatief? Laten we het maar gewoon doen. Zo begonnen collega Ellen en ik aan het Galjaardavontuur. We zonden onze campagne voor B-Riders in Brabant in. Daar kregen we in 2014 in enkele maanden tijd ruim 2.000 forenzen uit de auto op de e-bike. Zonder inzet van massamedia. En mét een 100% score op de website: wie er kwam, meldde zich aan. Uitgekiend werk. Misschien wel die prijs waard…

Be good, and tell it!
Die aloude reclamewijsheid namen we serieus. We hádden natuurlijk echt een mooi resultaat behaald voor onze opdrachtgevers: de provincie Brabant en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Maar we besloten ook om ons niet in te houden. We gingen ervoor! Voor de inzending doopten we ons werk om in de ‘no waste’ wervingscampagne. En grondig doelgroeponderzoek noemden we ‘predictive research’. En zo belandden we op de shortlist voor de Galjaardprijs. We spinden van plezier. Toen al geslaagd? Natuurlijk niet, als je zover bent wil je natuurlijk ook winnen!

Vijf minuten maar!
Voor de grote finale kregen we vijf minuten presentatietijd. Vijf minuten om de kern van de campagne in schijnwerpers te zetten. Vijf minuten om te scoren. We maakten er werk van, schroefden een presentatie in elkaar met de kernelementen. De vernieuwing. De efficiency van de campagne. Het overtuigende bewijs van de aanpak. En oefenden ons suf. Zonder publiek, met publiek. Terug naar de kern. En hoewel ik wekelijks voor zalen sta, presenteer, verbind en modereer, had ik het koud van de zenuwen voor we ‘los’ mochten.

En (denk hier de stem van Jack van Gelder): we-won-nen-met-B-Ri-ders-de-Galjaardprijs-2014! Een mooi moment, natuurlijk door onszelf nog belangrijker gemaakt. De erkenning was de kroon op ons werk. Trots waren en zijn we. We leerden ervan. En de prijs gaf ons een gemakkelijker entree naar andere mooie overheidsopdrachten. Dus denk je: zullen we? Doe het dan gewoon! En doe het goed.

Aanmelden kan tot 1 maart via http://galjaarddag.nl/formulier/.

Jacqueline van de Sande
Beaumont Communicatie & Management