Medio februari staat in het teken van de liefde. Sinds de jaren 90 is Valentijnsdag ook in Nederland een groot succes. Rond 14 februari kan je niet om dit uit de Verenigde Staten overgewaaide, commerciële fenomeen heen. Een kwart van de Nederlanders doet ‘iets’ aan Sint-Valentijnsdag. Vooral bloemisten, telefoonproviders, cadeau- , boeken- en lingeriewinkels varen er wel bij. Ik ben hier nogal allergisch voor, het ligt me er te dik bovenop. Tegelijk: liefde… wie wil dat niet?

Liefde is zo’n krachtige drijfveer, er zijn oorlogen om gevoerd. Denk aan Helena in de Griekse Oudheid. Het is inspiratiebron voor onze mooiste kunst, van diepe ‘schmerz’ in gedichten, adembenemende dans, sensuele beeldhouwwerken, schilderijen waar de passie van af spat, en muziek die je in je hart raakt. Ook ik ben al jaren verliefd. Terwijl ik toch als vrij nuchter bekend sta.

Verliefd op ons vak. Na zo’n 30 jaar ben ik nog steeds niet uitgekeken op ons, soms zo vage maar ook zo fascinerende communicatievak. Natuurlijk zijn veel dingen inmiddels gesneden koek. Maar de nieuwe ontwikkelingen houden het interessant, zoals op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Wat me echt raakt, is als ik iemand hoor vertellen over een fraai communicatie initiatief. Iets wat anders is qua aanpak of wat echt effect heeft. Dan wil ik meer weten, dat inspireert me, en zie ik meteen andere toepassingen. Dan houd ik van ons bijzondere vak.

Daarom zit ik in de Galjaardcommissie die samen met 12 regiojury’s elk jaar speurt naar de parels in ons vak. We zijn een netwerk van zo’n 50 tal bevlogen vakgenoten. Wat ons bindt is de liefde voor het communicatievak. Je kan tot 1 maart a.s. inzenden. We willen de mooiste voorbeelden in de etalage zetten om vakgenoten te  inspireren. En zo de trots op ons vak een zetje geven. Want zeker in de publieke communicatie -het ‘Galjaard domein’- zijn we in mijn ogen vaak veel te bescheiden. We moeten veel meer onze mooiste verhalen over ons werk delen, vind ik.

Chiel Galjaard was voor veel (oudere) vakgenoten een kritische inspirator, als opleider en oprichter van een voorloper van Logeion. Met de Galjaarddag en jaarlijkse prijs houden we zijn naam levend. In elke provincie zijn nu regiojury’s aan de slag, zij speuren naar interessante initiatieven. Dit kan een communicatie-actie, project of campagne zijn, die innovatief, effectief en inspirerend is. Elke regiojury nomineert maximaal drie projecten. Hieruit selecteert de landelijke jury onder leiding van Guido Rijnja vijf projecten. Zij strijden op 21 april in het Provinciehuis in Den Haag om de Galjaardprijs 2016. Dan bespreken we ook op een ‘college-tour’ wijze ontwikkelingen in ons vak.

Voor mij gaat het om Liefde, Lol, Leren & Lef: 4x L. De liefde voor het vak als drijfveer; verschil willen maken met goede communicatie. Lol: genieten als je iets op gang krijgt en successen vieren. Leren: blijf werken aan kennis en kunde, de  Galjaardinzendingen zijn een prachtige inspiratiebron. En lef, dat vind ik wezenlijk voor de uitoefening van ons vak.

Heb jij het lef om in te zenden voor de Galjaardprijs 2016?

Monique Neyzen is voorzitter van de Galjaardcommissie,
communicatieadviseur, interim manager, trainer en facilitator Neyzen Communicatie
@MoniqueNeyzen